Dnes je 28. březen 2024, svátek má Soňa
Reklama   •   Koupit reklamu
Úvod Slánské spolky Na co zírá mašinfíra cestou z Loun do Slaného a Kralup Vytvořit článek
Na co zírá mašinfíra cestou z Loun do Slaného a Kralup
Klub Železničního muzea Zlonice - 12. 02. 2023    2103    0 Líbil se vám tento článek?
 
 
 

Na přelomu minulého a letošního roku si město Slaný mohlo připomenout dvě zásadní výročí v oblasti jeho dopravní obslužnosti. V lednu uplynulo 150 let od chvíle, kdy do něj začaly jezdit z Mostu přes Peruc, Klobuky a Zlonice vlaky Pražsko-duchcovské dráhy, aby od května 1873 pokračovaly směrem na Podlešín, Rudnou a Smíchov s následným zajížděním až na pražské hlavní nádraží, později přímo jedním spojem denně až do Vídně. Až o téměř 50 let později byla vybudována spojka Podlešín - Zvoleněves, součástí které byla i výstavba nádraží v Podlešíně. Tak před 100 lety, dne 2. října 1922 začal postupný přechod vlaků z původního směru (vzniklého budováním jednotlivých vzájemně konkurenčně nevraživých soukromých železnic) na směr kratší, přes Kralupy nad Vltavou.

Možnosti před 100 lety vzniklého nového spojení ve směru z Kralup na Neratovice (a dále na Mladoboleslavsko a Liberecko), kde dnes o víkendu Středočeský kraj nabízí přestupní dobu ve směru tam víc než hodinu, ve směru zpět víc než hodinu a půl, což je při dvouhodinovém taktu asi tak maximum, jak lze od cestování vlakem účinně odradit, nejsou předmětem tohoto článku. Ani to, že rozparcelování malé republičky na kraje a oddělené hospodaření v nich vynucené bruselským přerozdělováním daní ukončilo přímé vlaky Most - Kralupy a zavedlo tarifní guláš, který od jízdy do neznáma naprosto odrazuje (zkuste si najít třeba cenu jízdného vlakem Slaný/Zlonice/Klobuky – Teplice přes Louny a Most a hlavně to, kde si takový lístek můžete koupit, když nejste „mobiloapkař“ nebo „nepřizpůsobivý“, nýbrž chcete jednorázově službu využít i zaplatit). Ba ani o zmatečných seznamech odjezdů vlaků PID, jejichž poslední stanicí z Kralup jsou „světoznámé“ Telce, asi protože každý „šotouš“ a „člověk vod toho“ ví, že za nimi bez přestupu následují turisticky zajímavá Peruc a Louny, jen to je prostě za krajskou hranicí.

Tento článek by naopak chtěl nabídnout možnost virtuálně usednout v Lounech na stanoviště strojvedoucího a vydat se přes Chlumčany, Vrbno, Peruc, Klobuky, Zlonice a Slaný po letos 150leté trati Pražsko-duchcovské dráhy do Podlešína, odtud dále 100letou spojkou do Zvoleněvsi a dál bývalou lokálkou do Kralup nad Vltavou. Svezete se RegioSpiderem, které tu už nejezdí. Na začátku cesty uvidíte unikátní pohled, kdy vlak nad Chlumčany přejíždí jen několik týdnů existující mostní provizorium související se stavbou dnes již vybudovaného nového železničního mostu přes budovanou dálnici. Reportér Jakub Vrána vám totiž v novém dílu seriálu iDNES>TV „Na co zírá mašinfíra“ nabízí právě jízdu z Loun do Kralup nad Vltavou. 

Chcete-li však zažít jízdu s krásným výhledem na Říp a České středohoří, nezbývá vám, než se ze Slánska sami vypravit ve směru do Loun jako cestující a sednout si k okénku na pravé straně ve směru jízdy.



TAG
Líbil se vám tento článek?

Komentáře
Přidejte váš názor

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.

Přihlásit se

Výběr článků
Michal Jůza - před 20 hodinami
Operační trakt chirurgického oddělení a urgentní příjem v budově B Nemocnice Slaný prošel přestavbou a modernizací. Chirurgové maj...
Michal Jůza - 27. 03. 2024
Policie varuje před podvodníky, kteří nedávno připravili ženy z Kladenska o tři sta tisíc korun. Vydávají se za falešné bankéře ne...
Michal Jůza - 27. 03. 2024
Už v dubnu začne v domě bývalého železářství U Kozmů fungovat nová prodejna dm drogerie. Slavnostní otevření podpoří slevy i dár...
Reklama   •   Koupit reklamu