
Již celkem pravidelně dojíždějí do Lisovic u Zlonic historické autobusy s cestujícími mířícími na prohlídku muzea. Nebo jen s posádkou nějakého spolku či obdobné organizace, aby se zúčastnili akce Klubu Železničního muzea Zlonice. V neděli 14. května přivezl Libor Had z Muzea dopravy ve Strašicích svůj unikátní historický autobus ŠKODA 706 RTO-LUX z roku 1961. Asi největší zajímavostí je, že tento stroj nemá vyvýšený stupínek známý ze všech běžných autobusů dálkové dopravy včetně Š 706 RTO-LUX. Na první pohled zaujme i původní, nevšední barevné schéma karoserie vozidla.
Samotné Muzeum dopravy ve Strašicích je organizačně uspořádáno jako to lisovické. Jedná se o spolek, který zastřešuje činnost členů a vystavuje tedy především jejich soukromé exponáty. Představuje vývoj hromadné dopravy hlavně v bývalém Západočeském kraji. Expozice se zabývá obdobím od druhé světové války po současnost. Najdete ji ve Strašicích, které leží poblíž Rokycan. Otevřeno je od května do října vždy jeden víkend v měsíci. Samozřejmostí jsou prohlídky pro objednané skupiny, které lze dohodnout s jedním z vedoucích činitelů spolku, panem Michalem Koubou na adrese skoda-bus-klub@centrum.cz.
Vedle již opravdu stařičkého veterána ze Strašic se víkendových spojených oslav v sobotu zúčastnil i příznivec spolku, Honza Sklenička se svým „muklobusem“ Karosa C734.1346. Ten už u nás působil například při ukončování pravidelné dopravy na trati Zlonice – Straškov Středočeským, krajem před 2 roky, aby spolu s Ladou Samara 1300 dělal na fotkách křoví motorovému vozu 809.281 a navozoval tak atmosféru rozpadu Československa a Československých státních drah před 30 roky (viz. poslední foto).
Jestli jste ve Zlonicích ani jeden ze jmenovaných historický autobusů nepotkali, nezoufejte. Během sezóny se jich ještě několik objeví. Nejbližší příjezd očekáváme dopoledne 10. června, kdy se k nám chystá Dům dětí a mládeže z Prahy 5 s autobusem Karosa ŠD 11. Ten je typovým nástupcem právě autobusů Škoda 706 RTO-LUX vyráběných především v 60. letech a předchůdcem Karos typové řady 700, které sjížděly z výrobní linky v 80. a 90. letech minulého století.
Pro KŽMZ připravil: Ing. Tomáš Čech
