Přejdi na obsah
  • Zprávy
  • Tištěný infáček ZDARMA do Vašich schránek
  • Firmy na Slánsku
  • Ceník inzerce
  • Kontakt

Slánský Infáček

Váš internetový deník a tištěný měsíčník pro Slánsko, Kladensko a Lounsko.

Slánský Infáček
Slánský Infáček
Menu
  • Aktuálně
  • Kultura
  • Sport
  • Krimi
  • Komiks
  • Tipy na výlet
  • Staré pohlednice
  • Střípky historie
  • Komerční
Menu

STŘÍPKY HISTORIE: Pára, čtyřspřeží a monarchie: Příběh lokomotivy 434.2186 ze Slaného

Sdílet na Facebooku
Sdílet na X / Twitteru
Střípky historie  |  24.07.2025

V roce 1917 opustila brány slánské lokomotivky Breitfeld & Daněk pod výrobním číslem 95 zbrusu nová parní lokomotiva určená pro rakouské státní dráhy. Nesla původní označení 170.323 a byla součástí mohutné série výkonných čtyřspřežních strojů, které navrhl slavný konstruktér Karl Gölsdorf. Tyto lokomotivy, známé svou silou a spolehlivostí, se staly páteří nákladní dopravy monarchie i pozdějších ČSD. Slánský závod tehdy patřil mezi významné výrobce parních lokomotiv v Rakousku-Uhersku, již od roku 1912 dokázal produkovat jednu lokomotivu týdně. Slánská lokomotivka byla druhá nejstarší v Českých zemích po Libni, vznikla dokonce dřív než plzeňská lokomotivka.

Po vzniku Československa byla lokomotiva zařazena do lokomotivního parku ČSD a v roce 1936 prošla rekonstrukcí, při níž získala nové označení 434.2186. Tím se stala součástí legendární řady „čtyřkoláků“, které se vyznačovaly výkonem přes 1000 koní a schopností vézt těžké vlaky i v náročném terénu. Lokomotivy této řady sloužily nejen doma, ale i v zahraničí – například v Rakousku, Itálii, Polsku, Jugoslávii či Íránu, kam byly některé stroje prodány v roce 1937.

Obr.: Odstrojený kotel 19.5. 2018. Zdroj: Zpravodaj ČD muzeum u Rakovníka 2/2020 , foto: Michal Šorel

Návrat ke kořenům

Po desetiletích služby, během nichž se podílela na nákladní i osobní dopravě, se lokomotiva v roce 2018 symbolicky vrátila do blízkosti svého rodiště – do železničního muzea v Lužné u Rakovníka. Zde byla zahájena rozsáhlá oprava, která zahrnovala demontáž kotle, opravu pojezdu, výměnu obručí a defektoskopické kontroly. Kotel byl odeslán do Kolína, dvojkolí do německého Meiningenu a další komponenty jako brzdiče, manometry či pružnice byly repasovány nebo vyměněny.

Po dvou letech pečlivé práce byla lokomotiva opět smontována a 21. února 2020 poprvé zkušebně zatopena. Po úspěšné jízdě a vážení v Lounech se vrátila do svého domovského depa ve Vršovicích, kde si získala srdce mnoha železničářů.

Obr.: Čtyřkolák před dokončením před halou. Zdroj: Zpravodaj ČD muzeum u Rakovníka 2/2020 , foto: Miloslav Kothera

Vzpomínky, které hřejí

Jiří Pohl, který s „čtyřkoláky“ dlouhá léta pracoval, vzpomíná: „Tenkrát jich bylo ve vršovické topírně, na kterou jsem měl z okna pěkný pohled, habaděj. Štěkal a funěl, svíjel se a kroutil, pec polykala jednu lopatu za druhou, stroj se dral kupředu.“

Lokomotiva 434.2186 se stala nejen pracovním nástrojem, ale i srdcovou záležitostí mnoha železničářů. Její jméno je neodmyslitelně spjato se strojvedoucím Jardou Kuřetem z Vršovic a Pavlem Maříkem z Kladna. V 80. letech se stala historickým vozidlem a vozila například pionýry do Zákolan nebo návštěvníky Matějské pouti.

Obr.: Chvilka odpočinku v žsl. Praha Bubny během poslední „Kladenské jízdy“ v dubnu 1989. Zdroj: Zpravodaj ČD muzeum u Rakovníka 2/2020 , foto: Michal Šorel

Slánská stopa, která trvá

Ačkoli dnes už je to lokomotiva muzejní a na akcích Českých drah připomíná zlatou éru páry, její původ zůstává nezapomenutelný. Slaný se může pyšnit tím, že právě zde vznikl jeden z nejvýznamnějších strojů české železniční historie.

V roce 1928 byl závod sloučen s Českomoravskou Kolben v rámci vzniku ČKD, a postupně se slánská výroba zaměřovala spíše na komponenty. Lokomotiva 434.2186 je živým důkazem řemeslné zručnosti a technické vyspělosti slánských strojírenských mistrů – dědictví, které se nikdy neztratí v páře historie.

🕰️ Časová osa výroby lokomotiv ve Slaném (1912–1928)

  • 1912–1926: Vyrobeno celkem 314 parních lokomotiv, převážně nákladních.
  • 1916: 3 kusy rychlíkových lokomotiv řady 310 (později ČSD 375.0). Jedna z těchto elegantních krasavic, i když ne ta slánská, je dnes vystavena v Národním technickém muzeu na Letné.
  • 1917: Parní lokomotiva 434.2186, výrobní číslo 95, určena pro rakouské státní dráhy, původní označení 170.323. Součást slavné série Gölsdorfových čtyřspřežních strojů.
  • 1919: Výroba 20 úzkorozchodných lokomotiv pro armádní účely – typicky pro zásobování.
  • 1926 a 1928: Dvě akumulátorové lokomotivy pro posun na Wilsonově nádraží v Praze – pozoruhodné elektrické stroje pro provoz bez emisí.
  • 1927: Vyrobeny 4 elektrické lokomotivy – 2 posunovací a 2 rychlíkové, nová éra elektromobility na kolejích.

 

První slánská lokomotiva 80.126, 1912 .
Slavnostní fotografie 1913.
Lokomotiva řady 310.88, 1915.
Slavnostní fotografie 18.3.1916.
Lokomotiva rozchod 600 mm 1919.
Slavnostní fotografie srpen 1924.
Slavnostní fotografie 1927.
Slavnostní fotografie 1927.
434.2186 ve Slaném 8.9.2007.
Výrobní štítek lokomotivy 434.2186.

Partneři

Nejnovější zprávy

Středočeský kraj chce motivovat kulturní instituce k větší aktivitě, rozdá 2,5 milionu na spoluúčast



TIP NA VÝLET: Fantastický svět včel a bylin ožívá v Kladenském zámku



Loupežné přepadení večerky na Pražské ulici: Podezřelý zadržen – podívejte se, jak zásah probíhal