PID v kraji zdražuje, MHD v Kladně si drží ceny
Spor o veřejnou dopravu mezi Kladnem a Středočeským krajem nabírá na obrátkách. Od ledna si lidé cestující veřejnou dopravou ve Středočeském kraji i Praze připlatí. Krajští zastupitelé schválili zvýšení cen jízdného, chtějí tím pokrýt rostoucí náklady na provoz dopravy. Praha zatím formálně souhlas nevydala, ale podle krajských představitelů je dohoda na spadnutí. Kladno se zdražováním naopak nesouhlasí a ceny své MHD chce udržet na stejné úrovni.
Proč se jízdné v kraji zdražuje?
Důvodem rozhodnutí je skokový růst provozních nákladů v posledních letech, který se podle odhadů bude zvyšovat i nadále. Kromě jednorázového zdražení se nově zavádí pravidelná valorizace cen každé dva roky, aby se předešlo náhlým cenovým skokům.
Jaké budou nové ceny?
- Papírové jízdenky zdraží o 30 %, například 30minutová jízdenka pro tři tarifní pásma vzroste z 30 Kč na 39 Kč.
- Elektronické jízdenky zdraží o 20 %, v aplikaci PID Lítačka bude stát 36 Kč. Cestující se tak mají motivovat k digitální variantě, která zrychlí odbavení a sníží náklady na tisk lístků.
- Skupinové jízdné pro rodiny má přinést určité cenové úlevy.
Kladno zdražování ostře kritizuje
Na rozdíl od Středočeského kraje Kladno jízdné na svých linkách MHD zvyšovat nehodlá. Primátor Milan Volf krok kraje ostře kritizoval: „Vedení kraje absolutně nechápe, že hromadná doprava je službou pro občany. Výrazné navýšení cen jízdného povede k tomu, že ji někteří cestující přestanou využívat, ve větší míře nasednou do aut a zhorší se tak dopravní situace ve městech.“
Statutární město Kladno hradí provoz své MHD 160 milionů korun ročně a základní jízdné nezvyšovalo od roku 2012. Primátor se nechal slyšet, že kraj „nejdřív svými Standardy dopravní obslužnosti oškubal obce a města, teď ještě oškube cestující.“
Volf zároveň připomněl spor Kladna se Středočeským krajem, který nyní řeší Nejvyšší správní soud. Kladno odmítlo přispívat na meziměstskou dopravu, protože to podle vedení města není v souladu se zákonem.
Další změny v systému dopravy
- Pravidelná valorizace jízdného každé dva roky podle inflace.
- Rozšíření nástupu všemi dveřmi v příměstských autobusech od srpna, což má zrychlit provoz na 110 linkách, včetně nočních spojů.
- Nový jednotný design autobusů, tramvají, vlaků i metra napříč Prahou a Středočeským krajem.
Středočeský kraj má téměř 1,5 milionu obyvatel, Praha zhruba 1,4 milionu, a jejich dopravní systémy jsou propojené. Jízdné se naposledy zdražovalo v roce 2022, přičemž podíl pokrytí nákladů tržbami podle kraje postupně klesá. Zvýšené ceny mají přinést 375 milionů Kč ročně navíc, ale část kritiků se obává, že tento krok naruší dostupnost veřejné dopravy pro nízkopříjmové skupiny.
Změní se tím způsob, jakým lidé cestují? To ukážou následující měsíce.