Nádraží v Kladně se zatím nebourá, možná se stane památkou
Kladenské nádraží se zatím nebourá, plánovaná přestavba na moderní budovu tak stagnuje. Důvodem je návrh na vyhlášení budovy památkou, kterým se nyní zabývá Ministerstvo kultury. Správa železnic čeká, až bude o statusu budovy rozhodnuto. Nádraží má nahradit nový terminál, který bude postavený podle aktuálních potřeb a přiblíží se i plánovanému podchodu pod tratí.
Nádraží je podle průzkumů ve špatném stavu. Ačkoliv má Správa železnic už k dispozici demoliční výměr, který nabyl právní moci, bourat nechce. Důvodem je návrh na vyhlášení nádraží památkou. Architekt Václav Kruliš, který to navrhl, argumentuje mimo jiné kulturně historickými hodnotami, které nová budova nenahradí.
Odbor památkové péče ministerstva kultury si ke kladenskému nádraží vyžádal různá stanoviska a vyjádření. „V současné době ještě nemáme všechny podklady, na jejichž základě by mohlo být rozhodnuto, zda zahájit správní řízení o prohlášení této stavby za kulturní památku, či nikoliv,“ uvedla Ivana Awwadová z tiskového oddělení Ministerstvo kultury ČR.
„Správa železnic vyčká s případnou demolicí, až bude ohledně statusu budovy oficiálně rozhodnuto,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Letos v zimě vznikla za záchranu kladenského nádraží nebo vyhlášení architektonické soutěže na jeho novou podobu petice. Její autorkou je opoziční zastupitelka Anna Gamanová. Vedení města naopak už dříve uvedlo, že mu přichází více kladných ohlasů na plánovanou moderní budovu. Nový terminál nabídne více komfortu i funkčnosti, uvedl primátor Milan Volf.
Nádraží označované jako Vejhybka je v provozu od roku 1855. Procházejí tudy tratě Praha – Rakovník a Kladno – Kralupy nad Vltavou.
Zdroj: ČTK
Zdroj obr.: Creative Commons / volné dílo