Přejdi na obsah
  • Zprávy
  • Tištěný infáček
  • Firmy na Slánsku
  • Ceník inzerce
  • Kontakt

Slánský Infáček

Váš internetový deník a tištěný měsíčník pro Slánsko, Kladensko a Lounsko.

Slánský Infáček
Slánský Infáček
Menu
  • Aktuálně
  • Kultura
  • Sport
  • Krimi
  • Komiks
  • Tipy na výlet
  • Staré pohlednice
  • Střípky historie
  • Komerční
Menu

Nové elektrobusy kladenské MHD načerpají energii v největším dobíjecím hubu pro e-busy v Čechách

Sdílet na Facebooku
Sdílet na X / Twitteru
Aktuálně  |  28.08.2024

Kladno a zdejší MHD je na prahu elektrické revoluce. Do městských ulic vyjíždí 16 tichých elektrobusů za 232 milionů korun a v českém prostředí mají několik prvenství. Jde zatím o největší jednorázové pořízení elektrobusů pro městský provoz. Polovina z nich je kloubová a dokáže tak převézt větší počet cestujících než obvyklé vozy. Unikátní je i dobíjecí infrastruktura. Největší areál pro dobíjení elektrobusů v Čechách čítá 9 ultrarychlých stojanů a počítá s dalším rozšířením současné flotily elektrických vozů ve městě a okolí.

Kladno chce mít do roku 2030 zajištěn provoz MHD jen elektrickými vozy. Provoz městské dopravy v Kladně je už několik let ekologický, zajišťují ho autobusy na stlačený zemní plyn a dva elektrobusy, které provozuje dopravce ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva. K těm současným, které jezdí od léta 2021 na lince 610 přes centrum města, se na začátku prázdnin postupně přidaly další elektrobusy.

Arriva nakoupila 16 elektrobusů značky SOR NS electric, osm z nich je v obvyklém 12metrovém provedení, druhá polovina je v prodloužené kloubové verzi. „Všech 16 elektrobusů je nízkopodlažních, cestujícím se tak lehce nastupuje i vystupuje, vozy jsou klimatizované, mají USB nabíječky, WiFi připojení, informační a kamerový systém a plní všechny požadavky kladenského magistrátu pro provoz na linkách MHD,“ vypočítává výhody generální ředitel Arrivy Daniel Adamka, a pokračuje: „Letní měsíce jsme využili k otestování elektrobusů, naši řidiči, dispečeři, pracovníci servisu i plánovači dopravy se seznámili s dobíjecí technologií, ověřili jsme si, kolik dokážou elektrobusy reálně najezdit kilometrů mezi jednotlivým nabitím baterií a projeli jsme s nimi všechny trasy po městě. Od září přestoupíme od zkušebního do ostrého provozu,“ uzavírá Adamka.

„Na elektrobusech je použita nová generace trakčních baterií s prodlouženou životností. Oproti předchozí generaci jsou baterie umístěny na střeše modulárně v samostatných boxech, což umožňuje nakonfigurovat řešení podle konkrétních požadavků zákazníka. Elektrobusy jsou vybaveny trakční baterií o kapacitě 274 kWh a 411 kWh,“ doplňuje Filip Murgaš, jednatel a obchodní ředitel SOR Libchavy. Pro snížení energetické náročnosti provozu jsou elektrobusy vybaveny klimatizacemi s funkcí topení pomocí tepelného čerpadla, které přispívá ke snížení spotřeby elektrické energie. Další novinkou, která je u těchto elektrobusů k vidění, je čtyrpólový pantograf od společnosti Schunk sloužící k průběžnému dobíjení tzv. OPPCharge. Vedle možnosti dobíjení pomocí pantografu jsou elektrobusy v přední části rovněž vybaveny zásuvkou pro dobíjení pomocí kabelu.

V souvislosti s elektrifikací vznikl i největší ultrarychlý dobíjecí areál pro elektrobusy v Čechách. O rychlé a spolehlivé dobíjení elektrobusů během denních i nočních hodin se tu postará devět ultrarychlých stojanů, každý o výkonu 150 kW. Koncepci dobíjecího hubu, dodávku zařízení, zprovoznění a průběžný servis zajišťuje společnost ČEZ ESCO.

Doprava se podílí na 16 procentech produkovaných emisí v České republice. Její elektrifikace je proto jedním ze zásadních kroků k čistšímu ovzduší a k posílení energetické nezávislosti měst a obcí na fosilních palivech.

 

Zdroj obr.: ČEZ ESCO

 

 

Partneři

Nejnovější zprávy

Kaplička ve Kvíčku znovu září. Díky dobrovolníkům má místo zpět své kouzlo



Nová chuť Orientu ve Slaném. Arabské sladkosti se přestěhovaly do větších prostor



Advent ve Slaném 2025: Město se na měsíc mění v jednu velkou vánoční scénu