Odklady školní docházky už jen pro nemocné děti: Co si o tom myslí slánské učitelky?
Ministr školství Mikuláš Bek oznámil, že kabinet podpořil návrh novelizace školského zákona, který má za cíl výrazně snížit počet odkladů povinné školní docházky. Ten omezuje důvody odkladu pouze na případy, kdy pravidelnou docházku do třídy dítěti dlouhodobě znemožňuje jeho zdravotní stav. Co si o tom myslí slánské učitelky s dlouholetou praxí ? Ne všichni souhlasí s vládními experty, kteří považují odklady za neefektivní. Jaké další změny by podle učitelů mohly pomoci snižovat rozdíly ve třídách?
Změny v posuzování odkladů by měly podle návrhu začít platit od září 2025, zavádět by se měly postupně podle věku dětí. Posunout se podle návrhu mají i zápisy do prvních tříd, a to z dubna zpět na leden a únor.
„Klasický odklad, jak ho známe, by nebyl a odklad by bylo jen řešení v případě, že by dítě bylo dlouhodobě nemocné (vážné nemoci, duševní onemocnění, operace a pod). Mělo by se to týkat nižších jednotek procent (snad max. 2 %). Dodatečné odklady by nebyly vůbec,“ vysvětlila zásadní změnu jedna z námi dotazovaných učitelek 1.stupně základní školy (ZŠ).
Názory odborníků z praxe se liší
„Odklady bych určitě plošně nerušila. Jsou děti, kterým ten rok pomůže, dozrají a lépe se ve škole adaptují. Je třeba ale zvážit, zda ten rok bude pro dítě opravdu přínosný. Pokud má dítě odklad, je potřeba, aby pravidelně docházelo do přípravné třídy nebo do předškolní třídy mateřské školy. Samozřejmě i rodiče by se měli podílet na rozvoji dítěte. Nelze vše nechat na školních institucích. Má-li logopedický problém, mělo by docházet na logopedii. Rodiče by doma měli s dětmi pečlivě a pravidelně trénovat správnou výslovnost podle instrukcí paní logopedky. Zrovna odklady kvůli logopedickým vadám by se mohly snížit, kdyby děti začaly docházet na logopedii mnohem dříve, než kdy my jim to doporučíme při zápisu, uvedla jedna z učitelek slánské 2. ZŠ.
„Odklady mají negativní vliv na složení třídy. Pokud dítě s odkladem bude opakovat ročník dvakrát během školní docházky, může se stát, že v 6. třídě se potkají děti s tříletým věkovým rozdílem. Věkem šesťák a deváťák. Velmi bych zvážila odklady u podzimních dětí, protože už v první třídě může být rozdíl mezí dětmi téměř dva roky. Větší věkový rozdíl se projevuje v chování, v rozdílných zájmech dětí, což dokáže negativně narušit klima třídy. Odklady tedy ano, ale opravdu po pečlivém zvážení, uvedla další dotázaných učitelek 2. ZŠ.
Logopedické problémy ve Slaném převládají
„Navzdory úsilí ministerstva školství o omezení odkladů školní docházky jsou odklady v poslední době stále rozšířené a v mnoha případech se týkají dětí, které nejsou nezralé, ale mají veliké logopedické problémy. Stejný důvod pro odklad školní docházky dnes převažuje u odkladových dětí i ve Slaném. Rodiče těchto dětí velmi často podceňují včasnou návštěvu logopeda. Tuto návštěvu by měli již při náznacích řečových problémů absolvovat se čtyřletými dětmi. Před nástupem do první třídy bývá na zahájení logopedické péče z mnoha důvodů již většinou pozdě. Dítě pak buď nastoupí do základní školy bez odkladu a má problémy, nebo má odklad a vrací se zpět do mateřské školy. Daleko lepším řešením je vrácení dítěte do přípravné třídy. Bohužel v současné době funguje přípravná třída pro děti s odkladem školní docházky pouze při ZŠ Komenského ve Slaném a kapacita třídy je zákonem omezená,“ uvádí Alena Šandová, učitelka 1. stupně, 2. ZŠ Komenského Slaný.
Množství dětí s odkladem v jedné třídě bývá problém
Větší množství dětí s odkladem v jedné třídě bývá podle pedagogů problémem samo o sobě. Kumulace takových dětí s odkladem do jedné nebo dvou tříd v rámci stejné školy také. Objevují se proto i názory, že pro rozvoj všech nastupujících prvňáčků by bylo daleko účinnější rozdělovat je do prvních tříd ne podle spádovosti, kam které dítě patří podle bydliště, ale spíše podle výsledného složení dětí ve třídách. V některých obcích již takto děti do prvních tříd rozdělují a osvědčilo se jim to.