Přejdi na obsah
  • Zprávy
  • Tištěný infáček
  • Firmy na Slánsku
  • Ceník inzerce
  • Kontakt

Slánský Infáček

Váš internetový deník a tištěný měsíčník pro Slánsko, Kladensko a Lounsko.

Slánský Infáček
Slánský Infáček
Menu
  • Aktuálně
  • Kultura
  • Sport
  • Krimi
  • Komiks
  • Tipy na výlet
  • Staré pohlednice
  • Střípky historie
  • Komerční
Menu

STŘÍPKY HISTORIE: 1. vrtulníková letka VÚ 8195 Slaný

Sdílet na Facebooku
Sdílet na X / Twitteru
Střípky historie  |  28.11.2024

1.vrtulníková letka VÚ 8195 Slaný má za sebou bohatou a pestrou historii, která se datuje do konce šedesátých let minulého století. Vznik této letky, spolu s dalšími samostatnými vrtulníkovými útvary, byl důsledkem reorganizace československých ozbrojených sil podle sovětského vzoru. V létě roku 1964, v rámci posílení podpory pozemních vojsk, byla 1. vrtulníková letka ustanovena jako součást bojových složek tankových a motostřeleckých divizí.

Pro přímé posílení podpory pozemních vojsk tehdejší 1. a 4. armády byly koncem léta 1964 vytvořeny samostatné vrtulníkové útvary, které byly zařazeny jako prvky bojových sestav tankových a motostřeleckých divizí a dále jako průzkumné a pátrací letecké jednotky pro podporu speciálních útvarů.

Dne 20. září 1964 hlásil velitel letky, kpt. Ludvík Šusta, připravenost letky k přesunu. Následně došlo k přesunu na travnaté letiště u Netovic ve Slaném, kde byla letka umístěna, aby poskytovala vzdušnou podporu pozemním jednotkám. V následujících dnech získala letka další vrtulníky a rozšířila své technické možnosti.

Obrázek: V pokleku padákový instruktor nrtm. Jiří Novák – pozná někdo ostatní? Pokud ano, ozvěte se nám do redakce.

Letka byla přímo podřízena 1. tankové divizi, jejíž velitelství se nacházelo v blízkosti. Po celou dobu svého působení byla letka dislokována na dvou místech – v kasárnách ve městě a na letišti

Na letišti ve Slaném byla také umístěna stanice Závodu Čs. aerolinií-Agrolet, později SLOV-AIR, která prováděla letecké zásahy pro lesnictví a zemědělství.

Obr.: Zleva navíc s úsměvem pplk. ing. Miroslav Buben. Před jednotkou s rukama v boku kpt. Ludvík Šusta, ukazující kpt. Zdeněk Drábek a vedle stojící kpt. Josef Zeus.

Velitelství, ubikace vojsk, jednotka týlového a technického zabezpečení (automobilní technika, sklady) a padáková a záchranná služba, byly v kasárnách ve městě. Samotné velitelství letky bylo ve starém objektu Tesko, v sousedství velitelství 1. td. Přístrojový přistávací systém – instrument landing system (ILS), radiotechnické zabezpečení (RTZ) a meteo stanice byly umístěny na letišti, které bylo situováno v rovinné části vyvýšeniny (kóta 330 m) jižně od města nad plochodrážním stadionem.

Obr.: První zleva nrtm. Jiří Novák u vrtulníku Mi-1 – pozná někdo ostatní? Pokud ano, ozvěte se nám do redakce.

Vojenská mašinérie přinášela i humorné chvíle

Letka měla v tabulkách i svého lékaře, který byl doplňován z řad tehdejších absolventů Vojenské katedry vysokých škol čerstvými absolventy medicínského studia. Někdy zapracovala humorně i vojenská mašinérie, když byl na místo doktora (výhradně pro mužský sestav) ustanoven svob. abs. MUDr. Jiří Novák s atestací gynekolog.

V letech 1965 a 1966 probíhaly různé organizační změny a personální obměny. Nová jména a zkušenosti přicházely do letky, což přispělo k jejímu rozvoji. Přestože podmínky pro výcvik byly zpočátku složité a technické zabezpečení nedostatečné, letka dokázala překonat těžkosti a adaptovat se na nové výzvy.

Obr: Vrtulník Mi-1, tento typ byl využíván vrtulníkovou letkou ve Slaném.

Slánské letiště

Určitě je potřeba zavzpomínat na to, že Slaný zanechalo stopu i v dějinách československého letectví. Při velkém rozmachu letecké techniky v průběhu 1. světové války i po jejím skončení se z letadel stal dopravní prostředek a začalo přibývat sportovních letců. Z těchto důvodů letecká doprava potřebovala získat síť stálých a pomocných letišť nebo míst pro přistání.

„Ministerstvo veřejných prací (MVP) zřídilo jedno z nich i ve Slaném, a to za městskými sady Háje mezi silnicí do Otrub na východě a polní cestou do Lidic na západě. Jižní okraj tvořila spojovací cesta těsně za hřištěm býv. SK Slavoj. Označení písmeny SLANÝ bylo umístěno u západního konce topolové aleje. To bylo z betonu o rozměrech 6 x 5 m a svítilo bělostí. Nápis byl odstraněn již za světové války a plocha záměrně osázena ovocnými sady. To ale vyvracejí fotografie z roku 1945, kde jsou lehké dvojplošníky na okraji Hájů, na některých u letounů pózují i děvčata v krojích.

 Prvně bylo letiště využito v září 1928 při velkých manévrech. Bylo postaveno několik plátěných hangárů a plocha se zaplnila letadly. Samozřejmě o diváky ze Slaného a okolí nebyla nouze. Manévry skončily a letiště se stalo opět jen polem osetým vojtěškou,“ uvádí Jiří Horák ve Slánském obzoru, 1996.

Obr: Vrtulník Mi-4, tento typ byl využíván vrtulníkovou letkou ve Slaném.

Okupace Československa v srpnu 1968 přinesla letce další zkoušku. Jednotka byla na cvičení severovýchodně Mělníka. Po invazi byla letka obklíčena jednotkami NDR a Polska. V této napjaté situaci se podařilo dojednat zásobování z Mělníka a Slaného. Vzpomínky na tuto těžkou dobu zůstávají v paměti mnohých, stejně jako slova velitele 1. tankové divize, plk. Jaroslava Gottwalda, který přijel letku morálně podpořit.

Ukončení činnosti vrtulníkové letky v 80. letech

V dalších letech se letka vyvíjela a přizpůsobovala novým podmínkám, přičemž si zachovávala své klíčové úkoly v rámci československého vojenského letectva. Všechny tyto letky, tedy i slánská, ukončily svoji činnost v roce 1974, shodou okolností opět v měsíci, ve kterém ji zahájily, tedy v září. Tak skoro na den po deseti letech nastala reorganizace celého vojenského letectva a s ním i nová dislokace vrtulníkových útvarů. Vše už samozřejmě v novém normalizačním přístupu.

Dnes je 1. vrtulníková letka VÚ 8195 Slaný symbolem odolnosti a přizpůsobivosti československého letectva v turbulentních historických obdobích a její historie je důležitou součástí vojenské tradice naší země.

 

Zdroj: vrtulnik.cz, Jiří Horák, Historie slánského letectví – Slánský obzor r.1996

Zdroj obr.: Jiří Popovič

Partneři

Nejnovější zprávy

Kaplička ve Kvíčku znovu září. Díky dobrovolníkům má místo zpět své kouzlo



Hasiči zasahovali na zimním stadionu ve Slaném. Pátrali po ohnisku požáru.



Speciální policejní kontrola na silnicích ve Středočeském kraji