Přejdi na obsah
  • Zprávy
  • Tištěný infáček do Vašich schránek
  • Firmy na Slánsku
  • Ceník inzerce
  • Kontakt

Slánský Infáček

Váš internetový deník a tištěný měsíčník pro Slánsko, Kladensko a Lounsko.

Slánský Infáček
Slánský Infáček
Menu
  • Aktuálně
  • Kultura
  • Sport
  • Krimi
  • Komiks
  • Tipy na výlet
  • Staré pohlednice
  • Střípky historie
  • Komerční
Menu

STŘÍPKY HISTORIE: Slánská pošta od středověkých kurýrů do současnosti

Sdílet na Facebooku
Sdílet na X / Twitteru
Střípky historie  |  10.10.2024

Ponořte se do fascinující historie poštovních služeb ve Slaném, která sahá až do 13. století. Objevte, jak se malé královské město stalo klíčovou dopravní a poštovní křižovatkou, jaké změny přineslo 19. století a jak se pošta adaptovala na moderní dobu. Tento článek vás provede nejen významnými milníky, ale i zajímavými příběhy, které formovaly poštovní služby ve Slaném až do současnosti.

První zmínky o poštovních službách ve Slaném pocházejí z 13. století, kdy město získalo statut královského města. Poštovní služby byly tehdy nezbytné pro komunikaci mezi královským dvorem a městy v okolí. V roce 1623, po bitvě na Bílé hoře, bylo město Slaný dáno do zástavy a poštovní služby byly spravovány místní šlechtou.

Již od středověku vedla z Prahy přes Slaný, Louny, Bílinu a Teplice jedna z nejdůležitějších cest v zemi – tzv. Lipská cesta. Ze Slaného se stala důležitá dopravní a poštovní křižovatka díky vybudování silnice na Karlovy Vary. Město získávalo hmotný užitek a byl to jeden z důvodů, proč se rakovnický krajský úřad přesunul do Slaného. Poštovní doprava sem byla také soustředěna, takže rakovnický a mělnický poštovní úřad musel na slánskou poštu dojíždět. Velvarská pošta byla dokonce 19. září 1784 úplně zrušena a ponechána pouze schránka. V té době byl poštmistrem Jan Bettmann, který pobýval v obecním domě, později v Poštovské ulici – nyní Kynského, „dokud si sobě hospodu velkou na rynku nekoupil“ (řeč je o bývalém hotelu Pošta).

Obrázek: Poštovský vůz 1953, foto Karel Vidimský, Kalendář 2024 Romana Kabátka

Poštovní provoz na sklonku 18. století

V těchto dobách měl poštmistr k dispozici na rozvoz pošty 140 koní na tažení dostavníků. Bylo jich tady sedm, dva z nich patřily Chomutovu a dva Žatci, Karlovy Vary a Teplice měly po jednom voze, ostatní byly slánské. Jedenkrát týdně ještě vyjížděl „Leipziger Mallepost“, který zde stavěl v „Hotelu zur Post“, který byl zařízen v prvním patře pro cestující a v přízemí pro ustájení poštovních koní.

Obrázek: Pohlednice vydaná 1905 trafikanty Augustinem Engstem a Čeňkem Chýským. Vlevo obecní domy č.p. 143 a 144 (dům Malikovský a tzv. stará radnice, v níž umístěna byla městská škola hudební – Kronika města 1923 Jindřich Hulínský), kde pošta také působila, místo nich bude postavena budova pošty. Uprostřed hotel Pošta.

Bitva a porážka Napoleonova vojska u Kulmu (Chlumec u Chabařovic)

Tato porážka ovlivnila i slánskou poštu, a to tak, že byli poštovní koně rekvírováni na převoz raněných do Slaného. V létě roku 1866 tu byla pruská polní pošta.

Obrázek: Pohlednice vydaná papírníkem Františkem Kubešem 1918. Naproti dívčím školám byla pošta v ulici Palackého č.p. 198, později tam byla tiskárna Veleslavín. Vedle budovy pošty byl průchod pro pěší z ulice Palackého do ulice Kynského.

Rozvoj v 19. století

V průběhu 19. století došlo k významnému rozvoji poštovních služeb. V roce 1850 bylo ve Slaném zřízeno c.k. hejtmanství, které začalo úřadovat 15. února téhož roku a započala velká reorganizace poštovní dopravy. Doprava osob zůstává, ale zbavuje se péče o ubytování cestujících a ustájení koní z důvodů nízké rentability, neboť jsou v provozu hlavní železniční linky. Poštovní hotely tak většinou přecházejí do pronájmu soukromých osob, stejně tak tomu bylo ve Slaném, ale vlastnická práva si majitelé ponechávají. Poštovní úřad se z hotelu přestěhoval do dvou místností starého domu naproti. Pošta se stala důležitým centrem pro obchod a komunikaci, což přispělo k hospodářskému růstu města.

Historický sborník Slánský obzor oznamuje: „15. 6. 1893 se c.k. poštovní a telegrafický úřad přestěhoval zpět do hotelu Pošta a byl převzat pod státní správu.“

První vlak do Slaného přijel 11. května 1873, ale až v roce 1895 byla zavedena železniční ambulance mezi Prahou-Smíchovem a Loukou-Horním Litvínovem. V současné době se ale pošta opět dopravuje po silnici.

V roce 1897 je v městě umístěno 8 poštovních schránek, z toho jedna na nádraží, a 10 v okolních vesnicích.

Obrázek: Pohlednice vydaná firmou FOTO-FON v roce 1929 a ještě několikrát později

Roku 1898 bylo podáno 700 000 obyčejných a 45 330 odporučených dopisů a poštovních známek prodáno za 22 658 zlatých. Telefonických rozmluv bylo zprostředkováno 22 212.

V roce 1910 se pošta nacházela v Palackého ulici číslo popisné 198, tedy v budově naproti tehdejší dívčí škole. V této době docházelo v poštovním úřadě k dalším změnám. Například pošta již nevlastnila koně, ale pouze si je pronajímala.

V posledních dvou desetiletích před první světovou válkou jezdily ze Slaného dostavníky do Velvar, Brandýska, Kladna, Řevničova, Smečna-Šternberku a Třebíze. Ještě po roce 1920 jezdily do Kladna a byly nahrazeny prvními autobusy, které měly místo pneumatik plné gumové nákolky.

V roce 1925 byly na náměstí zbourány dva domy. V jednom z nich původně působila v již zmiňovaných dvou místnostech pošta, když byl ještě v provozu hotel Pošta. Byla postavena nová poštovní budova číslo popisné 1004, ve které poštovní úřad začal pravidelně úřadovat 15. června 1928.

Obrázek: Budova pošty č.p., 1004 a bývalý hotel Pošta, pohlednice vydaná kole roku 1953 nakladatelství Orbis

Modernizace a současnost

Ve 20. století prošla pošta ve Slaném několika revitalizacemi. V letech 2000–2001 byla pobočka zrekonstruována, po dobu oprav úřadovala v okresním domě. V původní budově začala opět fungovat 10. 9. 2001. Dnes se pošta stále nachází v historické budově, která je významnou památko města.

Poštovní služby ve Slaném jsou nedílnou součástí městské infrastruktury a její historie odráží vývoj města samotného. Od středověkých počátků až po moderní dobu hrála pošta klíčovou roli v komunikaci a obchodě. Dnes je to stále důležitá instituce, která pokračuje v poskytování služeb obyvatelům města, i když byla vloni v červenci její pobočka Na Dolíkách zrušena a zůstala už jen provozovna na Masarykově náměstí.

Zajímavost: Víte, co byla železniční ambulance?

Železniční ambulance byla druhem pošty. Zpracovávala všechny poštovní zásilky během jízdy v upravených železničních vozech.

 

Zdroj: Jan Rosický – článek Pošta ve Slaném z časopisu  Filatelie 10/1970, příspěvek vznikl ve spolupráci s Jiřím Popovičem, Wikipedie

Zdroj Obrázků: ze sbírky Jiřího Popoviče

Úvodní Obrázek: Rozvoz poštovních zásilek 1928 foto Dr. Josef Rouček, slánský rodák, profesor sociologie na univerzitách v USA.

Partneři

Nejnovější zprávy

Stavba dálnice D7: První mosty a plánované dokončení



STŘÍPKY HISTORIE: Slaný po dvaceti letech. Jak se město proměnilo od roku 2004?



Řidiči se zákazem řízení se v Kladně vydávali za někoho jiného. Policii neoklamali