Přejdi na obsah
  • Zprávy
  • Tištěný infáček
  • Firmy na Slánsku
  • Ceník inzerce
  • Kontakt

Slánský Infáček

Váš internetový deník a tištěný měsíčník pro Slánsko, Kladensko a Lounsko.

Slánský Infáček
Slánský Infáček
Menu
  • Aktuálně
  • Kultura
  • Sport
  • Krimi
  • Komiks
  • Tipy na výlet
  • Staré pohlednice
  • Střípky historie
  • Komerční
Menu

První železniční PPP projekt v Česku vstupuje do klíčové fáze: Kdo postaví trať na Letiště Václava Havla?

Sdílet na Facebooku
Sdílet na X / Twitteru
Aktuálně  |  15.04.2025

Česká železnice stojí na prahu historického milníku – vůbec první projekt realizovaný formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) na české železnici se posunul do další fáze. Správa železnic oznámila otevření žádostí o účast v zadávacím řízení na výběr koncesionáře pro železniční spojení mezi Prahou a Letištěm Václava Havla. O projekt projevila zájem tři významná mezinárodní konsorcia, jejichž členy jsou i české firmy.

Silný zájem navzdory nejistotám na trhu

Projekt moderního železničního spojení mezi pražským letištěm a centrem města představuje významný krok v rozvoji veřejné dopravy. Správa železnic si zájem uchazečů cení jako pozitivní signál – potvrzení toho, že investiční prostředí v oblasti infrastruktury zůstává atraktivní, a to i přes současné globální ekonomické výzvy.

Mezi přihlášenými konsorcii figurují společnosti VINCI Railways, GÜLERMAK INVEST a STRABAG Motorway. „V následujících týdnech Správa železnic vyhodnotí, zda jednotliví uchazeči splňují kvalifikační požadavky. Poté bude zahájena fáze soutěžního dialogu, v níž se budou ladit detaily finálních nabídek. Výsledkem bude výběr nejvhodnějšího partnera pro realizaci projektu,“ uvádí správa železnic v tiskové zprávě.

Co znamená PPP model pro českou železnici?

„Projekt železnice na Letiště Václava Havla představuje historicky první železniční projekt v Česku, který je založen na partnerství soukromého a veřejného sektoru. Jeho cílem je vybrat soukromého investora, který zajistí vybudování trati na pražské mezinárodní letiště a následně její údržbu po dobu 25 let,“ popisuje správa železnic v tiskové zprávě.

PPP projekty se v zahraničí dlouhodobě osvědčují jako efektivní model financování a řízení infrastruktury. Zjednodušeně řečeno, soukromý investor převezme odpovědnost za výstavbu a následnou správu projektu po předem stanovenou dobu, v tomto případě 25 let. Stát tak sníží počáteční investiční náklady a získá dlouhodobého partnera, který zajistí vysokou kvalitu provozu.

V Česku se železniční projekty tradičně financovaly ze státních nebo evropských fondů, přechod na PPP model tedy představuje zásadní změnu. Úspěšná realizace by mohla otevřít cestu podobným projektům i v dalších oblastech dopravní infrastruktury.

Budoucnost železnice na letiště

Spojení letiště s centrem Prahy je jednou z dlouho diskutovaných infrastrukturních priorit. Pokud projekt proběhne podle plánu, cestující by se mohli dočkat komfortního a rychlého železničního spojení, které pomůže snížit zátěž silniční dopravy v oblasti letiště i v metropoli samotné.

Výběr koncesionáře představuje klíčový krok v procesu, který určí podobu finálního řešení. V následujících měsících se ukáže, které z konsorcií nabídne nejvýhodnější podmínky nejen ekonomicky, ale také z hlediska kvality a udržitelnosti projektu.

 

Partneři

Nejnovější zprávy

SK Slaný po podzimu: žádná sláva, ale naděje neumřela



Radnice zvažuje konec shisha baru. Má Třebízského zůstat tak, jak je, nebo čeká centrum změna?



Solární park se vrací na scénu. Teď máte možnost promluvit do dění.