Přejdi na obsah
  • Zprávy
  • Tištěný infáček do Vašich schránek
  • Firmy na Slánsku
  • Ceník inzerce
  • Kontakt

Slánský Infáček

Váš internetový deník a tištěný měsíčník pro Slánsko, Kladensko a Lounsko.

Slánský Infáček
Slánský Infáček
Menu
  • Aktuálně
  • Kultura
  • Sport
  • Krimi
  • Komiks
  • Tipy na výlet
  • Staré pohlednice
  • Střípky historie
  • Komerční
Menu

První železniční PPP projekt v Česku vstupuje do klíčové fáze: Kdo postaví trať na Letiště Václava Havla?

Sdílet na Facebooku
Sdílet na X / Twitteru
Aktuálně  |  15.04.2025

Česká železnice stojí na prahu historického milníku – vůbec první projekt realizovaný formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) na české železnici se posunul do další fáze. Správa železnic oznámila otevření žádostí o účast v zadávacím řízení na výběr koncesionáře pro železniční spojení mezi Prahou a Letištěm Václava Havla. O projekt projevila zájem tři významná mezinárodní konsorcia, jejichž členy jsou i české firmy.

Silný zájem navzdory nejistotám na trhu

Projekt moderního železničního spojení mezi pražským letištěm a centrem města představuje významný krok v rozvoji veřejné dopravy. Správa železnic si zájem uchazečů cení jako pozitivní signál – potvrzení toho, že investiční prostředí v oblasti infrastruktury zůstává atraktivní, a to i přes současné globální ekonomické výzvy.

Mezi přihlášenými konsorcii figurují společnosti VINCI Railways, GÜLERMAK INVEST a STRABAG Motorway. „V následujících týdnech Správa železnic vyhodnotí, zda jednotliví uchazeči splňují kvalifikační požadavky. Poté bude zahájena fáze soutěžního dialogu, v níž se budou ladit detaily finálních nabídek. Výsledkem bude výběr nejvhodnějšího partnera pro realizaci projektu,“ uvádí správa železnic v tiskové zprávě.

Co znamená PPP model pro českou železnici?

„Projekt železnice na Letiště Václava Havla představuje historicky první železniční projekt v Česku, který je založen na partnerství soukromého a veřejného sektoru. Jeho cílem je vybrat soukromého investora, který zajistí vybudování trati na pražské mezinárodní letiště a následně její údržbu po dobu 25 let,“ popisuje správa železnic v tiskové zprávě.

PPP projekty se v zahraničí dlouhodobě osvědčují jako efektivní model financování a řízení infrastruktury. Zjednodušeně řečeno, soukromý investor převezme odpovědnost za výstavbu a následnou správu projektu po předem stanovenou dobu, v tomto případě 25 let. Stát tak sníží počáteční investiční náklady a získá dlouhodobého partnera, který zajistí vysokou kvalitu provozu.

V Česku se železniční projekty tradičně financovaly ze státních nebo evropských fondů, přechod na PPP model tedy představuje zásadní změnu. Úspěšná realizace by mohla otevřít cestu podobným projektům i v dalších oblastech dopravní infrastruktury.

Budoucnost železnice na letiště

Spojení letiště s centrem Prahy je jednou z dlouho diskutovaných infrastrukturních priorit. Pokud projekt proběhne podle plánu, cestující by se mohli dočkat komfortního a rychlého železničního spojení, které pomůže snížit zátěž silniční dopravy v oblasti letiště i v metropoli samotné.

Výběr koncesionáře představuje klíčový krok v procesu, který určí podobu finálního řešení. V následujících měsících se ukáže, které z konsorcií nabídne nejvýhodnější podmínky nejen ekonomicky, ale také z hlediska kvality a udržitelnosti projektu.

 

Partneři

Nejnovější zprávy

Dětské oddělení

Exkluzivní rozhovor s architektem Janem Studeným o nové knihovně v okresním domě



Novinky v Ďolíku: Místo setkávání ve Slaném ožívá



Strážníci bojovali o život ženy ve Slaném, záchrana však nebyla úspěšná