Slaný na kole: Nová strategie cyklodopravy přinese na komunikace řadu změn
Na říjnovém setkání zastupitelstva Slaného bude předložena ke schválení nová strategie cyklistické dopravy. Tento dokument má za cíl zlepšit bezpečnost a komfort cyklistů ve městě i okolí a propojit problematická místa, která to dosud neumožňovala. Veřejnost se s lokalizací nových tras pro cyklisty a způsobem jejich vedení mohla seznámit už na veřejném projednání, které se uskutečnilo 18. září 2024 ve Vlastivědném muzeu.
Nová strategie cyklistické dopravy předkládaná ke schválení zastupitelstvu ukazuje, jak se mají cyklotrasy ve Slaném a okolí do budoucna vyvíjet. Tento dokument má cyklistům umožnit projet město či dojet na kole do okolních vesnic bezpečně a komfortně.
“Jsem moc rád, že je reálná šance po letech dostat Slaný do cyklistických map a první cyklostezky začnou vznikat již příští rok. Zájem o budování cyklotras je a vážím si všech, kteří přišli diskutovat na veřejné projednání. Většina vznesených připomínek se týkala realizovatelnosti našich návrhů. Věřím, že se nám podařilo veškeré pochyby rozptýlit. Jestliže strategii cyklodopravy schválí zastupitelstvo, budou plánované trasy i způsob jejich vedení podkladem pro všechny projektanty ve veřejném prostoru Slaného,” doplnil místostarosta Pavel Rubík.
Veřejnost se s lokalizací nových tras pro cyklisty a způsobem jejich vedení mohla seznámit už na veřejném projednání, které se uskutečnilo 18. září 2024 ve Vlastivědném muzeu ve Slaném. Návrhy jim tu představili odborníci z ČVUT a místostarosta Pavel Rubík, který má danou oblast na starost. V dalším bodě uvedli navrhované způsoby vedení tras ve městě i okolí a jejich mapu. Samozřejmě nechyběla diskuze s veřejností o jednotlivých návrzích.
Celou prezentaci připravenou pro účastníky projednání si můžete prohlédnout ZDE.
Zúžení jednosměrek nebo úpravy uspořádání komunikací
Podle nově navržené strategie by měly být cyklostezky vedeny s využitím moderních dopravních řešení. Jednou z nich je zúžení jednosměrných komunikací pro cyklisty, které umožní přímočarý průjezd městem. Všechny trasy budou navrženy s ohledem na bezpečnost cyklistů i řidičů automobilů.
Budou upřednostňovány klidné rezidenční komunikace před dopravně zatíženými silnicemi. Součástí strategického dokumentu je navrženo 21 úprav příčného uspořádání komunikací, po kterých jsou vedeny cyklostezky. Velkou výhodou tohoto řešení je, že přináší komfort jízdy pro řidiče a cyklisty na oddělených stezkách, především v místech s vysokou intenzitou dopravy.
Na obrázcích níže jsou ukázky návrhů nového příčného uspořádání místních komunikací ve Slaném (ulice Arbesova a Wilsonova) a v Hrdlívě.
Zdroj obr.: úvodní foto pouze ilustrativní